Як діяти якщо втратили документ на житловий будинок (квартиру)?
Як діяти якщо втратили документ на житловий будинок (квартиру)?
На щастя, втрата правовстановлюючих документів на житло не впливає на право власності. Тобто, якщо людина втратила договір купівлі-продажу своєї квартири (будину), то право власності на таке майно не скасовується, оскільки підтвердженням такого права є запис в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі за текстом - Реєстр).
Але втрата документів на житло може істотно ускладнити вільне розпорядження таким нерухомим майном, особливо якщо воно було придбане (або, наприклад, успадкована) давно.
Куди звертатися, щоб відновити документи на житло?
Єдиного державного органу, який може відновити документи на житло немає. Тут існує загальне правило: відновити документ (отримати дублікат) можна в органі, який його раніше видав.
Вкрали документи на житло - що робити?
Якщо ж відповідний документ був вкрадений, то спершу потрібно звернутися в поліцію, оскільки крадіжка - це кримінальне правопорушення. Після звернення в поліцію необхідно отримати від слідчого витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.
В процесі відновлення документів даний витяг буде служити доказом того, що документ саме було вкрадено, а не просто втрачено.
Розглянемо більш докладно.
Де можна відновити договір купівлі-продажу/дарування/обміну тощо житла?
Оскільки такого роду документи підлягають обов'язковому нотаріальному посвідченню, то дублікат при їх втраті уповноважені видавати нотаріуси.
Згідно ст. 53 Закону України «Про нотаріат» у разі втрати або псування документа, засвідченого або виданого нотаріусом або посадовою особою органу місцевого самоврядування за письмовою заявою осіб, за дорученням яких або щодо яких здійснювалося нотаріальну дію, нотаріусом або посадовою особою органу місцевого самоврядування видається дублікат втраченого або зіпсованого документа.
Тобто, при втраті договору купівлі-продажу/дарування/обміну житла (свідоцтва про спадщину за законом, або за заповітом) варто звертатися з письмовою заявою до нотаріуса, який посвідчив такі документи для видачі дубліката.
Але що робити, якщо невідомий номер договору, його дата і невідомо який нотаріус його видав?
Як один з варіантів, можна завантажити платну інформаційну довідку про об'єкт нерухомості з Реєстру, скориставшись електронним кабінетом на сайті Міністерства юстиції.
У такій довідці буде вказано хто і коли проводив державну реєстрацію та на підставі якого документа.
Дублікат має ту ж юридичну силу, що й оригінал.
Висновок: якщо був втрачений нотаріально посвідчений документ, то потрібно звертатися до нотаріуса, який його видав.
Як відновити документи на приватизацію житла?
Що робити, наприклад, якщо втрачено свідоцтво на право власності?
Зазвичай свідоцтва про приватизацію видавалися місцевими державними адміністраціями. Відповідно, вони і можуть відновити свідоцтво про приватизацію житла, видавши дублікат.
Ви можете звернутися в Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) за місцезнаходженням житла. Дана послуга є безкоштовною.
Для того, щоб відновити свідоцтво про право власності на житло в Україні, необхідно надати в ЦНАП наступні документи:
- заяву зі згодою всіх повнолітніх співвласників житла, які брали участь в приватизації (заява заповнюється в присутності адміністратора);
- копії паспортів (свідоцтв про народження осіб, які не досягли 16-річного віку) співвласників житла (при наявності оригіналу документа);
- документ з поліції з заявою про втрату (крадіжку) оригіналу свідоцтва про право власності на житло;
- оголошення про втрату свідоцтва в друкованих засобах масової інформації.
Як отримати копію рішення суду на квартиру?
Бувають випадки, коли право власності на нерухомість переходить на підставі рішення суду.
Щоб повторно отримати копію рішення суду, потрібно звертатися з відповідною заявою до суду першої інстанції. Навіть якщо крапку у справі поставив апеляційний суд або Верховний Суд, звертатися за копією необхідно саме в суд першої інстанції, оскільки там містяться матеріали справи.
Судовий збір за повторну видачу копії рішення становить 0,003 прожиткового мінімуму для працездатних осіб за кожну сторінку рішення.
Докази сплати збору потрібно подавати разом із заявою.
Як відновити техпаспорт на квартиру?
Технічний паспорт є важливим документом на житло. Він містить всі технічні характеристики об'єкта нерухомості - площа, розташування, кількість кімнат, санвузлів тощо.
Тут алгоритм відновлення аналогічний - спершу зверніться в установу, яка склала технічний паспорт. Якщо ж назва такої установи невідома чи сам техпаспорт був складений давно, то найефективнішим варіантом його відновлення буде складання нового техпаспорта.
Варто зазначити, що з 2013 року проводити технічну інвентаризацію можуть і приватні компанії.
Отже, втрата будь-яких документів – річ неприємна оскільки має безліч підводних каменів і нюансів , однак, знаючи правові нюанси, будь-яку ситуацію можна вирішити. У разі виникнення складнощів, не зволікайте звертатися за правовою допомогою. Це збереже ваш час і убезпечить від зайвих хвилювань.
За правовими консультаціями та юридичною допомогою можна звернутися до Бережанського бюро правової допомоги за адресою: м. Бережани, вул. Банкова, 6. Тел.: (03548) 2 39 99.
Бережанське бюро правової допомоги